Het Meisje in de Trein, Het Rosie Project & On Top

woensdag 12 augustus 2015 |


Tijdens mijn eerste vakantieweek in Frankrijk las ik maar liefst drie boeken. Elk boek had ik in twee dagen uit. Hoe ik het voor elkaar kreeg, geen idee. Of misschien wel, ik had gewoon enorm veel tijd. Van tevoren heb ik twee boeken gekocht: Het Meisje in de Trein en het Rosie Project. Van mama kreeg ik het boek van Anna Nooshin, On Top, om mee te nemen op vakantie. Ik heb nog nooit eerder een boekrecensie op mijn blog gedaan (geloof ik), maar nu review ik de drie boeken voor jullie!




 

Paula Hawkins - Het Meisje in de Trein 

"Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was. Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?"

Als eerst begon ik in 'Het Meisje in de Trein', omdat ik wel van spannende boeken houd en nieuwsgierig was naar het boek. Het is immers een enorme hype, het begon op de eerste pagina al met de lovende recensies. Dus ik begon met lezen, en dacht dat het wel een goed verhaal kon worden. De schrijfstijl beviel me wel. Na een tijdje vond ik het echter een beetje herhalend worden, als je snapt wat ik bedoel. Dingen kwamen naar mijn idee telkens terug, en er gebeurde niet zo veel, laat staan dat ik het echt spannend vond. Soms vond ik dat vervelend en wilde ik het boek wegleggen. Maar ik bleef lezen, want het einde móest wel compleet onverwacht zijn, waarom anders die positieve recensies? Helaas vond ik het einde voorspelbaar en niet zo origineel. Misschien waren mijn verwachtingen ook te hoog hoor, maar goed. Ik heb 'm kunnen uitlezen en zo slecht was het niet, maar wel onder mijn verwachtingen. ★★☆☆☆



 

Graeme Simsion - Het Rosie Project 

"De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden. Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen."

Ook las ik het Rosie Project, een boek dat ik al meerdere keren was tegengekomen op blogs en in de winkel. Ook het Rosie Project is populair, dus ik was benieuwd of het me niet zou tegenvallen. En nee, dat deed het niet, ik vond het Rosie Project heel leuk! Ik kwam er snel doorheen, ondanks het lastige taalgebruik op sommige momenten (het is door de ogen van een superslimme autist, dus je zal wel eens woordbetekenissen moeten opzoeken). Ik vond het een grappig, mooi verhaal, en dacht ook vaak 'ahh, wat lief'. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, dus ik moet deel twee (het Rosie Effect) ook maar gaan bemachtigen. ★★★★☆




 

Anna Nooshin - On Top

"On Top is een inspiratiegids voor jonge vrouwen, vol humor en herkenbare situaties. Selfmade woman Anna Nooshin richtte in 2011 een van de meest succesvolle online magazines van Nederland op. Ze werkt met de grootste merken uit de lifestyle industrie (van Chanel tot Nike) en reist de wereld rond voor haar baan. In On Top deelt ze haar tips en ideeën over hoe ook jij het beste uit jezelf kunt halen. Ze verpakt deze tips in een eerlijk (succes)verhaal, geïllustreerd met vele mooie - never seen before - privéfoto's waarbij Anna niet terugdeinst om zichzelf van een andere kant te laten zien."

In On Top van Anna Nooshin heb ik tussendoor stukjes gelezen. Dit boek heb ik van mama gekregen om mee te nemen op vakantie. Hij stond al in mijn wishlist sinds het uitkwam, want ik was heel benieuwd naar wat Anna te vertellen had in haar boek over haar jeugd en weg naar 'de top'. Ik kan me helemaal aansluiten met de lovende recensies, ook ik ben door On Top geïnspireerd. Het heeft me geleerd dat het oké is om anders te zijn, en dat je voor je dromen moet gaan. Je denkt misschien, staat het dan niet vol met cliché tips? Ik vind van niet. Het vertelt Anna's levensverhaal en geeft handige tips tussendoor. Ook handig voor mensen die een eigen bedrijf willen starten. Ik besef me wel dat ik bij de jongste lezers hoor, maar ook ik heb genoten van On Top. ★★★☆☆

Lezen jullie veel in de vakantie?

Liefs, Luna.

13 opmerkingen:

Je kunt reageren met je Google- of Wordpress account, naam (en optioneel: website), of anoniem. Dankjewel voor je reactie! ♥

  1. On Top heb ik ook gelezen, en dat is gewoon een geweldig boek. Daarnaast wil ik het meisje in de trein ook graag lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke boeken! Vooral naar het rosie project was ik heel benieuwd, ik zie het zo vaak voorbij komen! Misschien moet ik het ook maar eens gaan lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb heel benieuwd nara het meisje in de trein, daar hoor ik heel veel goede dingen over!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke recensies! Het Rosie project lijkt mij een heel erg leuk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuke boeken! Het Rosie Project lijkt me echt heel leuk en ook On Top wil ik nog een keer lezen! :)
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat jammer dat het boek 'Het meisje in de trein' je tegenviel. Een vriendin van me had hem gekocht en vertelde me dat ze al ver was gekomen zonder enige spanning in het boek. Ik baalde in haar plaats en ben benieuwd of ze hem al heeft uitgelezen. Het boek 'Het Rosie project' zou ik echt graag lezen! Door samen te leven met een broer die autistisch is, zijn boeken lezen met autistische hoofdrolspelers altijd super fijn! En misschien is dit een beetje raar? haha. Liefs, Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb alleen 'On Top' tot nu toe gelezen (en in een woord: geweldig) maar ben zeker nog heel benieuwd naar 'Het Rosie Project' en 'Het meisje in de trein'

    www.fleursophia.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb On Top ook gelezen en ookal hoorde ik ook bij de jonge doelgroep, het heeft me wel wakker geschud dat ik het nog vrij makkelijk heb in mijn leven. Ik zit nu op school, alles is een routine en de keuze's die ik maak zijn niet ZO belangrijk. The Rosie Project moet ik ook nog stééds lezen. Dringend eens doen. En Het meisje in de trein, ik twijfel om het te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk zeg zo'n boekenreview! Ik houd echt van boeken, maar ik lees niet zoveel.. Ik ben nu bezig met Mockingjay, het 3e deel van de Hungergames. Daar ben ik al best wel ver mee, als ik eenmaal begin lukt het me wel om het uit te lezen. Knap zeg, dat je zo'n boek in 2 dagen uit hebt! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het boek van Anna heb ik ook gelezen, vond hem heel erg leuk en inspirerend. De andere ken ik nog niet :) X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. On top zou ik ook willen lezen. De cover ziet er al mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hou zo van book reviews, heb deze vakantie ook eindelijk weer veel gelezen. Ik wil heel graga on top lezen en the rosie project. Leuk geschreven:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Superleuke boekenreview! Ik heb ook eens een boek door de ogen van een hele slimme man gelezen (De Engelenmaker van Stefan Brijs), ik was echt gefascineerd gewoon door die schrijfstijl enzo... Ben benieuwd geworden naar de twee laatste boeken (On Top staat ook al een tijdje op mijn to read-list). Zonde van het eerste boek, had het ook al zien liggen!

    BeantwoordenVerwijderen